5 jel, hogy elérkezett az ideje szabadúszót keresned

Az ember sokszor nem szívesen adja ki a kezéből a munkát. Azonban cégként vagy szabadúszóként is eljöhet az a pillanat, amikor bővítened kell a csapatot egy - netán több fővel. De milyen jelei vannak? Mikor tudhatod, hogy végképp elérkezett az ideje annak, hogy kiszervezd a munkát egy szabadúszónak? Ezeket gyűjtöttük most össze egy szabadúszó és egy cég szemszögéből nézve.

#1 Túl sok a stressz, túl kicsi a kapacitás

Szabadúszóként az elején még minden olyan idilli és szabad volt. Te alakítottad az áraidat, te szabadtad meg az idődet, ha pedig a kedved úgy hozta, beillesztettél egy kis szabadidőt magadnak akár kedd délelőtt.

Azonban – ha jól csinálod azt, amit csinálsz – akkor előbb-utóbb megszaporodnak a megrendelések. Ennek hatására egyre többet stresszelsz, kapkodsz – végül úgy érzed, teljesen szétestél. Ha fejedre nő a munka, akkor érdemes elgondolkoznod rajta, hogy bevonsz más szabadúszókat is, és kiszervezed a munkát.

Cégként szintén előfordulhat, hogy hirtelen befut egy nagyobb ad hoc-jellegű megrendelés – itt azonban a stressz nem jellemző. A cégek sokkal inkább kapacitás hiánnyal küzdenek – azzal, hogy a meglévő – vagy új – ügyfeleket azonos minőségben kiszolgálják.

Az egyik jele annak, hogy szabadúszót kell keresned, ha nincs meg az adott projekthez szükséges kompetenciád.

 

#2 Nem rendelkezel a szükséges kompetenciákkal

Szabadúszóként és cégként is előfordulhat az, hogy a megrendelő olyat kér, amit nem tudsz teljesíteni. Ebben az esetben két lehetőséged van: 

  1. Köszönettel, de visszamondod a munkát, mert nem rendelkezel a szükséges tudással,
  2. vagy felveszel egy szabadúszót, aki ért az adott területhez.

(Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy van egy harmadik opció is, mégpedig az, hogy elvállalod, de nem értesz hozzá. De ezzel nem érdemes játszani, hiszen a saját reputációd a tét.)

Egyébként is érdemes előbb vagy utóbb bővítened a szolgáltatásaid listáját, hiszen így több ügyfelet tudsz bevonzani – és több pénzt is kereshetsz. Ebben az esetben meg kell találni azokat az elemeket, amelyek jól kiegészítik egymást.

Például egy szövegíró jól együttműködhet egy webdizájnerrel és egy SEO-szakemberrel: így hárman ugyanis már komplett online szolgáltatást nyújthatnak.

#3 Egy rövid távú projekt túl sok erőforrást igényel

Lehetséges, hogy egy olyan nagyobb, de rövid távú munkát vállaltál, ami teljesen felrúgja az addig megszokott napirendet. Ilyenkor közölheted az ügyfelekkel, hogy a szokásosnál később küldöd az anyagokat, és csúszol a határidővel. Azonban ideálisabb eset, ha kiszervezed a munkát.

Ebben az esetben eloszthatjátok egymás között a feladatokat és teendőket úgy, ahogyan a legoptimálisabb (ez szolgáltató szektoronként eltérő lehet). Azonban, ha rövid távon szerződsz a szabadúszóval, azt minden esetben már az elején közöld vele – és a szerződést is ez alapján írjátok meg. Ebben az esetben megbízási szerződés ajánlott, határozott, -tól, -ig határidővel.

Ha elakadsz, mindig jól jön egy friss szem. Szervezd ki a munkát egy freelancernek!

#4 Friss szemre van szükséged

Előfordulhat, hogy kreatív válságba kerülsz, vagy egyszerűen nem látod a fától az erdőt. Mindjárt mondunk is egy tipikus példát. 

Ha egy adott szakmában – például marketingesként – már eltöltöttél 5-, vagy akár 10 évet, nehéz úgy beszélni róla, hogy a laikusok is megértsék. Így pedig, adott esetben, nem biztos, hogy jól meg tudnád írni a kezdőknek szóló tréning anyagot/e-bookot/csalit.

Ebben az esetben jó, ha kiszervezed a munkát egy olyan szabadúszónak, aki még friss szemmel látja a dolgokat.

A másik eset a fent említett kreatív válság, amikor egyszerűen nem tudsz megoldani egy adott feladatot – magad sem tudod, hogy miért. Hiszen megvan a kellő felszerelésed, tudásod, kompetenciád – de valahogy mégsem megy. Ilyenkor jó, ha van egy olyan külső személy, aki más szemüvegen keresztül, más perspektívából vizsgálja meg az adott problémát.

A szabadidő hiánya azt jelzi, hogy itt az ideje felvenned egy szabadúszót.

#5 Egyszerűen nincs szabadidőd

A klasszikus eset, amikor már a barátaid is csak legyintenek és nem hívnak sehova – hiszen tudják, hogy úgyis dolgozol hétvégén. Ebben az esetben – legyél akár cégvezető, akár szabadúszó – biztos, hogy bővítened kell a kapacitásodat, mielőtt még totálisan kiégnél.

Ökölszabályként elmondható, hogy érdemes tematikus Facebook-csoportokban feladni egy-egy hirdetést és referenciákat, valamint árajánlatot kérni. Ha leszűkítetted a kört négy-öt jelentkezőre, beszélj velük Skype-on, vagy személyesen. Ezután hallgass az ösztöneidre és válaszd ki azt a szabadúszót, akivel szerinted a legjobban tudnál együtt dolgozni. Azonban mindenképp szánj rá kellő időt és energiát, hiszen nem mindegy, ki lesz az új munkatársad.

 

Hasznosnak találtad a cikket? Oszd meg a többi szabadúszóval is, és kövesd a Pillan-Go Facebook-oldalát a további érdekes tartalmakért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy időben értesülj az új tartalmakról!