5 kihagyhatatlan üzleti tipp szabadúszóknak
Ha szabadúszóként megtaláltad az álommunkahelyedet (azaz létrehoztál saját otthoni munkaállomást, vagy találtál egy jó közösséget, co-working irodát), akkor itt az ideje, hogy átfogó képet kapj a vállalkozásodról.
5 olyan hasznos tanácsot gyűjtöttünk össze számodra, amelyeket te is jól tudsz freelancerként hasznosítani!
#1 Oszd be a pénzedet
Talán egyértelműnek tűnik, mégis fontos kihangsúlyozni a megfelelő gazdálkodást. Ahogyan a vállalkozói-, úgy a szabadúszó életforma is ciklikus lehet. Ha most jól is megy, bármikor jöhet egy komolyabb gazdasági válság, és eltűnhetnek az ügyfelek. Ilyenkor pedig jó, ha van vésztartalékod, amellyel túlélheted a nehezebb hónapokat.
Ezért ajánlott, hogy külön vállalkozói számlával is rendelkezz a magánszámla mellett. Ezen a számlán ugyanis jó alapot képezhetsz a pénzügyi tartalékodnak.
Tipp: Mindezek mellett érdemes már jó előre felkészülni az olyan éves, kötelező díjakra, mint az IPA, vagy a könyvelő kifizetése. Ezeket félrerakhatod egy borítékba, vagy egy külön alszámlára is, így nem fog sokként érni az olykor 100 ezer forintos költség. A bevételt és a kiadást érdemes spredsheetben vezetni.
#2 Fordíts figyelmet a továbbképzésedre is
A kezdő- és a haladó szabadúszók egyaránt esnek abba a hibába, hogy nem fordítanak elég figyelmet a szakmai továbbképzésükre.
A kezdők ugyanis gyakran az ügyfélszerzéssel vannak elfoglalva, míg a több éves tapasztalattal bíró szakemberek könnyen elbízzák magukat. Épp ezért jó, ha tudatosítod magadban: nincs olyan, hogy ne lehetne még tovább fejlődni. A világ, a technológia folyamatosan változik, ha pedig nem követed a trendeket, igen könnyen ügyfél nélkül találhatod magad.
Érdemes tehát időt és pénzt fordítani az önképzésre – ugyanis ez a hosszú távú siker titka!
Tipp: Érdemes kigyűjtened már év elején a szakmai képzéseket, oktatóanyagokat, illetve tréningeket, hogy időben el tudj kezdeni gyűjteni. A már fent említett spreadsheetben ezeket egy is kigyűjtheted, és eleve levonhatod a bevételből. Érdemes továbbá előre felírni a dátumokat is, a Google Calendarba, így biztosan értesülsz róla, és tudsz tervezni.
#3 Vonj be már szabadúszókat is
A legtöbb szabadúszó életében eljön az a pillanat, amikor túlnő rajta a vállalkozása. Habár jól hangzik, hogy folyamatosan növekedik az ügyfélszám, azonban van az a pont, amikor már nem lehet tartani ugyanazt a minőséget.
Ha nem akarsz nemet mondani az ügyfélnek, érdemes más szabadúszókkal is felvenned a kapcsolatot: akár a co-working irodában, akár a Facebookon, LinkedInen keresztül. A tematikus, szakmai csoportokban (például KKV Marketing Csoport, WordPress fejlesztők és felhasználók csoportja) biztosan találsz olyan embert, aki a megfelelő áron, a megfelelő minőséget tudja számodra nyújtani.
#4 Legyél nyílt, és őszinte
Egy nagyon közhelyes és régi idevágó közmondás szerint: “A hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát.”
A freelancerek ugyanis gyakran esnek abba a hibába, hogy picit “túlhájpolják” magukat és olyat mondanak, ami nem feltétlenül felel meg a valóságnak. Ha soha nem készítettél még vektorgrafikát vagy nem korrektúráztál könyvet, nem adtál el x terméket a sales oldaladdal, akkor ne állítsd azt, hogy igen, és profi vagy.
Sokan nem szeretnének kezdőnek tűnni, mégis sokkal jobb, ha azt mondod: “Figyelj, ilyet még soha nem csináltam, viszont örömmel utánajárok, hogyan kell. Amennyiben ismersz valakit, aki jártasabb a témában, nyugodtan bízd meg őket a feladattal. Esetleg segíthetek is a keresésben.” Ha mindenképp szeretnéd elvállalni a munkát, mert izgalmas, akkor mondd ezt és vállald el ingyen, majd használd fel később referenciának.
Ha beteg vagy, és csúszni fogsz a határidővel, mondd el nyugodtan a megbízónak. A lényeg, hogy légy transzparens, és vedd fel a telefont: egy köddé váló vállalkozónál ugyanis nincs rosszabb. Nem is beszélve arról, hogy a saját reputációdat, hírnevedet rombolod ezzel.
#5 Self branding
Ha szeretnél még több pénzt keresni a vállalkozásoddal, és minőségi ügyfelekkel dolgozni, akkor elengedhetetlen, hogy időt fektess az önmarketingbe. Lehetőleg legyen rendszeresen frissülő blogod (vlogod), Facebook-oldalad, csatlakozz a LinkedInhez és építsd ki a kapcsolati hálódat.
Hiszen mások szemében ugyanis a témád szakértője leszel, már nem neked kell ügyfeleket keresned, hanem saját kedvedre válogathatsz közülük. Ez pedig a szabadúszó életmód csúcsa.
Tipp: Amennyiben több ügyfelet szeretnél, csatlakozz a fent említett tematikus csoportokhoz. Légy aktív, és mindennap nézd meg, hogy kerül-e fel ajánlatkérés, vagy aki olyan szakembert keres mint te vagy. Ha igen, vedd fel az érdeklődővel a kapcsolatot, és küldj egy igényes árajánlatot – például az ingyenes Canvával. Hidd el, sok szabadúszó választja az ügyfélszerzésnek ezt a módját.
Ha pedig nagyon sok a szabad kapacitásod, adj fel egy jól megírt hirdetést, ahol promotálod magad. Ne féld dicsérni a munkádat, azonban ne ess túlzásokba: találd meg az arany középutat.
Ha pedig érdekel a vállalkozói-, szabadúszói élet, és a közösségépítés, kövess minket Facebookon, és olvasd a rendszeresen a Pillan-Got!