Hogyan lehet távmunkában hatékonyan dolgozni?
Az előző cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy a távmunkának milyen fajtái vannak. Arra azonban nem tértünk ki, hogy miképp lehet áthidalni a legnagyobb problémát a munkáltatók részéről: a bizalmatlanságot. Jelenlegi cikkünkben többek között erre is keressük a választ; valamint körbejárjuk, hogyan lehet távmunkában is hatékonyan dolgozni.

Miért népszerűtlen itthon a távmunka?
Hazánk munkakultúrája egyedi a maga nemében. Nem szeretnénk részletekbe menően belemenni, és gazdasági elemzést folytatni, így, csak röviden vázoljuk fel a folyamatot. A probléma forrása, mint oly sok esetben, most is a pénz.
Ugyanis az átlagfizetés hazánkban már évtizedek óta meglehetősen alacsony, aminek következménye, hogy kialakult egy “visszafogott munkatempójú” munkakultúra. Ezt azt jelenti, hogy – mivel nincs meg a kellő anyagi motiváció – ezért a munkavállalók arányosan kevesebbet dolgoznak.
Ez persze érthetően frusztrálja a munkáltatókat, hiszen nekik be kell fizetniük a járulékokat, iparűzési adót, illetéket satöbbi, így – tegyük hozzá némileg jogosan – megfelelő munkamorált várnának el a munkavállalóktól.
Ebből kifolyólag mindkét fél részéről kialakult egy bizalmatlan viselkedésforma, ezt a gátat pedig sajnos elég nehéz áttörni. Pedig a technikai feltételek adottak, ráadásul a generációs nyomás is egyre nagyobb a munkáltatókon. Így, ha szeretnének friss, fiatal, motivált munkaerőt felvenni a céghez, előbb-utóbb lépniük kell.
Kezdetnek jó ötlet lehet egy kompromisszumos megoldás. Próbaidő jelleggel lehet engedélyezni az munkavállalóknak heti egy-két nap home office-t (otthoni távmunkát), mondjuk három hónapos próbaidővel. Ha jól működik a dolog, akkor akár rendszeressé is válhat.
De miért szeretne a munkavállaló távmunkában dolgozni? És mik a hátrányai, amitől a munkáltató libabőrös lehet?
Mik a távmunka előnyei és hátrányai?
A távmunkát érdemes mindkét fél aspektusából megközelíteni. Nézzük először a munkavállaló szempontjából.
A home office előnyei munkavállalóként:
- Rugalmas időbeosztás
- Megspórolható az utazással töltött idő
- A folyamatos ellenőrzés hiánya rendkívül motiváló lehet
- Nincs helyhez kötöttség, bárhonnan lehet dolgozni
- Nyugodt környezet (ez ugye szubjektív; valakinek előny, valakinek hátrány)
A távmunka hátrányai munkavállalóként:
- Sok minden elvonhatja a munkavállaló figyelmét, így nem biztos, hogy megfelelően tud koncentrálni
- Az időbeosztás felborulhat, így hiába kötött a munkaidő, mivel a munkavállaló osztja be, könnyen kicsúszhat a keze közül az irányítás
- Ha nincs rendszeres kontakt, kieshet a munkahelyi közösségből
Az otthonról végezhető távmunka előnyei munkaadóként:
- A munkavállaló szabadságérzete nő, így lojálisabb lesz a céghez
- Az utazási támogatás megspórolható (ha állandó a home office)
- Nagyobb motiváltság, hatékonyabb munkavégzés
A távmunka hátrányai munkaadóként:
- Kevesebb közvetlen kontroll – emiatt nőhet a feszültség
- Más vállalati struktúrát kell kialakítani
- Bizonytalanság, bizalmatlanság
Így lehet túllendülni a bizalmatlanságon
Bizonyára neked is feltűnt, hogy a bizalmatlanság egy olyan tényező, ami mindig ott motoszkál a munkaadó fejében. De hogyan lehet ezt áthidalni?
Rendszeres teljesítések - a megbeszéltek szerint
Mielőtt otthoni munkavégzésre kerülne a sor, érdemes egyeztetni az éppen futó projektekről. Meg kell beszélnie a munkaadónak és az alkalmazottnak azt, hogy egy-egy projekt mennyi időt vesz igénybe, és milyen határidőre kell elkészülnie.
Ezeket a határidőket konzekvensen be kell tartani. Hiszen ha a munkaadó látja, hogy rendszeresen jól teljesít a kollégája otthon is, a bizonytalanságérzet előbb-utóbb szertefoszlik. Fontos, hogy egyik félnek sem lehetnek irreális elvárásai: egy projekt nem lesz készen tegnapra, mint ahogy fordított esetben nem várható el, hogy csússzon a projekt a kedvenc Netflixes sorozat miatt.
Szoftverek
Többféle, úgynevezett time tracking programot is találni, amelyekkel online nyomon követhető, hogy az alkalmazott mennyi időt töltött a munkával. A legtöbb appban riportokat is küldhetünk, megoszthatjuk a projekteket egy egyszerű url-en keresztül, így a munkaadó napi szinten nyomon követheti a produktivitást.
Érdemes már előre megbeszélni, kinek melyik program a legszimpatikusabb, és egy kompromisszumos megoldást keresni.
Extrém bizalmatlanság esetén például a Hubstaff jó megoldás lehet, hiszen ez a program random időpontokban screenshotokat készít a munkavállaló képernyőjéről.
Összegzés
Ahogyan te is láthatod, mindkét félnek nyitottnak, és kompromisszumkésznek kell lennie. A folyamat ugyan elég lassú, és szükség lehet egy kis időre, amíg mind a cégvezetők, mind a munkavállalók agya “átáll” a home office-ra. Bizakodásra adhat okot, hogy egyre több munka végezhető online is, illetve sok olyan applikációt találni, amivel áthidalhatóak a bizalmatlanságból fakadó tiltások.
Ha érdekesnek találtad a cikket, kérjük like-old, és oszd meg az ismerőseiddel is! Amennyiben pedig szívesen olvasnál a távmunkával, illetve szabadúszással kapcsolatos híreket, kövesd a Pillan-Go Facebook-oldalát!