Hogyan találd meg szabadúszóként a célpiacodat?
A freelancer életmód - főleg a kezdetekben - leginkább egy önismereti, már-már spirituális úthoz hasonlít. Van ugyanis egy elképzelésed a szolgáltatásodról, van egy képed a tudásodról - majd beleugrasz a mélyvízbe, és hirtelen azt sem tudod, fiú vagy-e vagy lány. Aztán szépen lassan minden kitisztul: ügyfeleket szerzel, megismered a célpiacodat és már célzottan adod el nekik a szolgáltatásodat, termékedet. Az út meglehetősen hosszú, a cikkel azonban olyan mankókat adunk, amivel jelentősen meggyorsíthatod. Készen állsz?
#1 Szabadúszó életutad eleje, avagy: ki vagyok én?
Tehát itt vagy.
Kiváltottad a KATÁ-s vállalkozóidat, és az előző cikkünket is elolvastad azzal kapcsolatban, hogyan teremtheted meg önmagad számára az ideális munkakörülményeket és hol a legjobb dolgozni. Ezután csupán minél több ügyfélre, vagy vásárlóra van szükséged, hogy fenn tudd tartani magad. De hogyan találod meg a célpiacodat?
Definiáld a szolgáltatásaidat
Ahogyan azt a bevezetőben is írtuk, maga a freelancer életmód felér egy El Camino-val. A párhuzam már csak azért is megállja a helyét, mert nem csak te fejlődsz, hanem idővel a szolgáltatásod is finomodik, folyamatosan változik, és átalakul, míg a végén elnyeri azt a végső formát, amely – némi szerencsével – akár egyedülállóvá is tehet a célpiacon.
Hogy segítsünk jobban megérteni, nézzünk is egy konkrét példát!
Tegyük fel, hogy videókészítéssel és vágással foglalkozol. Megvan hozzá a szükséges felszerelésed: egy erős laptop, vágóprogram, DSLR kamera, állvány, mikroport, világítás (például Soft box), és az autód.
De hogyan találd meg az ügyfeleket?
Határozd meg kiket szolgálsz ki
Kezdő freelancerként talán az egyik legnehezebb dolog az, hogy megtaláld a célközönséged.
Videós szabadúszóként két dolog van, ami egyből beugrik: az egyik kézenfekvő megoldás az esküvői videók készítése, a másik pedig az imázsfilm (egy-egy cég, vagy projekt reklámvideója). Ezekkel azonban csak egyetlen gond van: hatalmas a konkurencia és nem biztos, hogy a digitális zajban meghallják majd a hangodat.
Ilyenkor tovább kell brainstormingolnod, és olyan célpiacot keresni, amelyhez viszonylag hamar eljuthatsz. Ilyenkor jön be a képbe piaci rés, vagyis a niche felkutatása.
Találj egy niche-t a célpiacodon
A niche-t valahogy úgy a legkönnyebb elképzelni, mint amikor a halmazokra gondolsz: a labdajáték egy hatalmas halmaz, amely több, kisebb részhalmazra bontható – futball, kosárlabda, vízilabda satöbbi. Ennek egy igen apró szegmense például a Yakball, amelyről szinte még senki sem hallott. Ez tehát niche.
Videós freelancerként érdemes gondolkoznod, milyen réseket lehet a célpiacodon találni. A legegyszerűbb, ha magadból indulsz ki: mi az, ami téged is érdekel? Mi az, amit szívvel-lélekkel tudnál csinálni?
- Szeretsz főzni? Akkor készíts imázsfilmeket kifejezetten éttermek számára.
- Érdekel a marketing? A video contentre elképesztő szükség lesz az elkövetkezendő években.
- Rajongsz az egyedi megoldásokért, vágásokért? Készíts különleges stílusú imázsfilmeket.
Kapcsold össze a hobbijaidat, és gondolkozz tág értelemben – a szabadúszó munkák pedig maguktól megtalálnak majd.
Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy te egy olyan videós vagy, aki imád főzni – és elhatározod, hogy kifejezetten éttermek számára készítesz imázsfilmeket. Mikor a szolgáltatásod már ennyire letisztult, azután jön a megvilágosodás – és a tettek mezejére léphetsz.
#2 Freelancer életutad középső szakasza, avagy a releváció
A felismeréssel kezdődik el igazán a szabadúszó életed: ekkor már konkrétan elkezdhetsz tervezni.
Azonban bármilyen típusú freelancer munkád is legyen, a következő pont megkerülhetetlen.
Határozd meg a terméked, szolgáltatásod USP-jét
Nem baj, ha értetlenül pislogsz, ugyanis a USP már erősen marketinges szakzsargonnak számít, de közel sem bonyolult. A USP (vagyis Unique Selling Proposition) egyedi terméktulajdonságot jelent, ami mindazon együttes előnyök gyűjtőneve, amelyek kiemelnek téged a többi termék (vagy jelen esetben szolgáltatás) közül.
Az egyedi termékelőnyöd megtalálásához némi kutatómunkára lesz szükséged, és meg kell vizsgálnod a konkurenciádat. Jelen esetben beírod a Google-be, hogy “étterem imázsfilm”. Szakértői szemmel kell megvizsgálnod a konkurenciát, a videóit, az árakat és a kommunikációt és összehasonlítani a te szolgáltatásoddal.
A USP meghatározása során, étterem videós freelancerként a következő kérdéseket tedd fel magadnak:
- Miben segíti a szolgáltatásom azt, hogy jobban prosperáljon az étterem?
- Mi az, amiben több, jobb az én videós szolgáltatásom, mint a konkurenciájé?
- Milyen további szolgáltatásokat nyújtok az éttermi videó mellé? (Például kóstoltatások szervezése és annak videózása – a kivitelezéshez akár egy alvállalkozó bevonásával -, vagy ismert influencer beszervezése az étterem számára satöbbi)
- Mik a jelenlegi trendek? Ezeknek megfelel a szolgáltatásom? Mi lesz a jövő, hová lehet továbbfejleszteni? Ezeket már most be tudom-e építeni a szolgáltatásba?
Ha mindezekre konkrét válaszokat tudsz adni, már szinte csupán egy lépésre vagy attól, hogy ellepjenek téged az ügyfelek. Azonban előtte van még egy megkerülhetetlen dolog, amelyet freelancerként meg kell vizsgálnod: mégpedig a Buyer Personát.
Építsd fel a Buyer Personád
Egy újabb furcsa kifejezés, amelyet szintén könnyű megérteni. A Buyer Persona ugyanis nem más, mint a kitalált, fiktív személy, karakter, aki a célcsoportod egyik képviselője. Azonban nem összetévesztendő a célpiaccal, ugyanis egy “hús-vér” emberről van szó, akinek el szeretnéd adni a termékedet.
És hogy miképp segít neked a Buyer Persona a terméked eladásában?
Gondolj a legjobb barátodra. Jó eséllyel már gyerekkorod óta ismered, tudod az életútját, milyen ételeket, italokat szeret, milyen könyveket olvas, milyen filmeket néz – mindent. Neki játszi könnyedséggel el tudnál adni bármit, hiszen ismered. A Buyer Persona lesz a te “képzeletbeli legjobb barátod”. Minél jobban meg kell ismerned őt, hiszen akkor megtudod a félelmeit, a problémáit – és azt, hogy hogyan tudod hozzá eljuttatni a termékedet.
Ha segítségre van szükséged, ebben az angol nyelvű cikkben (a lényeghez elég a minimális nyelvtudás is) találsz 4 remek sablont. A HubSpot oldalán pedig, online, te magad is létrehozhatod a saját Personádat.
Ezt a lépést nem érdemes kihagyni, hiszen már a személy kidolgozása közben olyan problémákra, illetve fájdalompontokra jöhetsz rá, amelyre abszolút nem gondoltál volna.
De térjünk is vissza az éttermi videós szabadúszó munkához. Ebben a konkrét esetben a Persona az étteremvezető. Azonban nem mindegy, kicsoda! Olyan innovatív személyiségekre kell ugyanis koncentrálnod, akik nyitottak az új dolgokra és maguk is szeretnek kísérletezgetni – hiszen velük lesz élmény együtt dolgozni. Azokat ki kell hagynod a fókuszból, akiket neked kell meggyőznöd, hogy miért fontos az imázsfilm egy étterem számára, hiszen csak a baj lenne belőle. Tehát a Persona kialakítása során azt kell meghatározni, hogy ki az ideális célszemély. Olyan étteremvezetőket kell keresned, akikkel szeretnél együtt dolgozni.
Nézzük is meg, hogy mikre lesz szükséged a Persona meghatározása során:
- Névre
- Munkahely/beosztás
- Különböző demográfiai adatok
- Mik a céljai?
- MIlyen félelmei vannak?
- Hol lehet elérni? Miket olvas?
Az adatok alapján, így néz ki például egy étterem tulajdonos Buyer Personája:
- Név: Étteremvezető Tivadar
- Beosztás: Étteremvezető
- Életkor: 35-45 év közötti
- Nem: Határozott személyiségű férfi vagy nő
- Családi állapot: Házas vagy egyedülálló
- Gyerekek: 0-3, maximum 6 évesek
- Lakhely: Balaton környéke, Budapest, vagy turisztikailag frekventált megyeszékhelyek
- Végzettség: főiskola (jellemzően vendéglátóipari), vagy több éves (külföldi), szakmai tapasztalat
- Havi fizetés: minimum 400 ezer forint
- Céljai: Jobban prosperáló étterem, több, igényes vendég; a legjobbnak lenni a saját területén, modern technológia alkalmazása; olyan beosztottak, akik lojálisak, akikre számíthat
- Félelmei: Kevés idő a családra – magánéleti problémák, kiégés, kiöregedés, kevés alvás, kiszámíthatatlan beosztottak, ebből következően romló éttermi minőség, egyre kevesebb vendég
- Hol lehet elérni/miket olvas?: Facebook, Instagram/gasztroblogok, külföldi gasztroblogok, Index, HVG, 444.hu, Chef magazin, Welovebudapest.
A Personád tehát egy fiatal, céltudatos férfi vagy nő, aki saját erőből gyűjtötte össze a pénzt (például külföldön dolgozott és a tőke mellett, igazi, új vendéglátós kultúrát szippantott magába).
A mai kor kihívásainak nehéz megfelelni – de itt vagy te, aki utat mutatsz neki.
A folytatásban megmutatjuk a zarándokút végét, vagyis azt, hogyan tedd fel magad a térképre és hogyan juttasd el az üzenetedet a célpiacodhoz.
Amennyiben szeretnél további, hasznos tartalmakat olvasni, kövesd a PILLAN-GO-t rendszeresen, hiszen további érdekes hírekkel szolgálunk a freelancerek és a co-workerek világából – és igazi virtuális közösséget kovácsolunk.