Hogyan találd meg szabadúszóként a célpiacodat?

A freelancer életmód - főleg a kezdetekben - leginkább egy önismereti, már-már spirituális úthoz hasonlít. Van ugyanis egy elképzelésed a szolgáltatásodról, van egy képed a tudásodról - majd beleugrasz a mélyvízbe, és hirtelen azt sem tudod, fiú vagy-e vagy lány. Aztán szépen lassan minden kitisztul: ügyfeleket szerzel, megismered a célpiacodat és már célzottan adod el nekik a szolgáltatásodat, termékedet. Az út meglehetősen hosszú, a cikkel azonban olyan mankókat adunk, amivel jelentősen meggyorsíthatod. Készen állsz?

#1 Szabadúszó életutad eleje, avagy: ki vagyok én?

Tehát itt vagy. 

Kiváltottad a KATÁ-s vállalkozóidat, és az előző cikkünket is elolvastad azzal kapcsolatban, hogyan teremtheted meg önmagad számára az ideális munkakörülményeket és hol a legjobb dolgozni. Ezután csupán minél több ügyfélre, vagy vásárlóra van szükséged, hogy fenn tudd tartani magad. De hogyan találod meg a célpiacodat?

Definiáld a szolgáltatásaidat

Ahogyan azt a bevezetőben is írtuk, maga a freelancer életmód felér egy El Camino-val. A párhuzam már csak azért is megállja a helyét, mert nem csak te fejlődsz, hanem idővel a szolgáltatásod is finomodik, folyamatosan változik, és átalakul, míg a végén elnyeri azt a végső formát, amely – némi szerencsével – akár egyedülállóvá is tehet a célpiacon.

Hogy segítsünk jobban megérteni, nézzünk is egy konkrét példát!

Tegyük fel, hogy videókészítéssel és vágással foglalkozol. Megvan hozzá a szükséges felszerelésed: egy erős laptop, vágóprogram, DSLR kamera, állvány, mikroport, világítás (például Soft box), és az autód.

De hogyan találd meg az ügyfeleket?

Videós freelancerként sem egyszerű megtalálni a célpiacodat.

Határozd meg kiket szolgálsz ki

Kezdő freelancerként talán az egyik legnehezebb dolog az, hogy megtaláld a célközönséged. 

Videós szabadúszóként két dolog van, ami egyből beugrik: az egyik kézenfekvő megoldás az esküvői videók készítése, a másik pedig az imázsfilm (egy-egy cég, vagy projekt reklámvideója). Ezekkel azonban csak egyetlen gond van: hatalmas a konkurencia és nem biztos, hogy a digitális zajban meghallják majd a hangodat.

Ilyenkor tovább kell brainstormingolnod, és olyan célpiacot keresni, amelyhez viszonylag hamar eljuthatsz. Ilyenkor jön be a képbe piaci rés, vagyis a niche felkutatása.

Találj egy niche-t a célpiacodon

A niche-t valahogy úgy a legkönnyebb elképzelni, mint amikor a halmazokra gondolsz: a labdajáték egy hatalmas halmaz, amely több, kisebb részhalmazra bontható – futball, kosárlabda, vízilabda satöbbi. Ennek egy igen apró szegmense például a Yakball, amelyről szinte még senki sem hallott. Ez tehát niche.

Videós freelancerként érdemes gondolkoznod, milyen réseket lehet a célpiacodon találni. A legegyszerűbb, ha magadból indulsz ki: mi az, ami téged is érdekel? Mi az, amit szívvel-lélekkel tudnál csinálni?

  • Szeretsz főzni? Akkor készíts imázsfilmeket kifejezetten éttermek számára.
  • Érdekel a marketing? A video contentre elképesztő szükség lesz az elkövetkezendő években.
  • Rajongsz az egyedi megoldásokért, vágásokért? Készíts különleges stílusú imázsfilmeket.

Kapcsold össze a hobbijaidat, és gondolkozz tág értelemben – a szabadúszó munkák pedig maguktól megtalálnak majd.

Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy te egy olyan videós vagy, aki imád főzni – és elhatározod, hogy kifejezetten éttermek számára készítesz imázsfilmeket. Mikor a szolgáltatásod már ennyire letisztult, azután jön a megvilágosodás – és a tettek mezejére léphetsz.

#2 Freelancer életutad középső szakasza, avagy a releváció

A felismeréssel kezdődik el igazán a szabadúszó életed: ekkor már konkrétan elkezdhetsz tervezni.

Azonban bármilyen típusú freelancer munkád is legyen, a következő pont megkerülhetetlen.

Határozd meg a terméked, szolgáltatásod USP-jét

Nem baj, ha értetlenül pislogsz, ugyanis a USP már erősen marketinges szakzsargonnak számít, de közel sem bonyolult. A USP (vagyis Unique Selling Proposition) egyedi terméktulajdonságot jelent, ami mindazon együttes előnyök gyűjtőneve, amelyek kiemelnek téged a többi termék (vagy jelen esetben szolgáltatás) közül.

Szabadúszóként fontos, hogy meghatározd a terméked, vagy szolgáltatásod USP-jét - csak így tudod majd később elérni a célpiacodat.

Az egyedi termékelőnyöd megtalálásához némi kutatómunkára lesz szükséged, és meg kell vizsgálnod a konkurenciádat. Jelen esetben beírod a Google-be, hogy “étterem imázsfilm”. Szakértői szemmel kell megvizsgálnod a konkurenciát, a videóit, az árakat és a kommunikációt és összehasonlítani a te szolgáltatásoddal.

A USP meghatározása során, étterem videós freelancerként a következő kérdéseket tedd fel magadnak:

  • Miben segíti a szolgáltatásom azt, hogy jobban prosperáljon az étterem?
  • Mi az, amiben több, jobb az én videós szolgáltatásom, mint a konkurenciájé? 
  • Milyen további szolgáltatásokat nyújtok az éttermi videó mellé? (Például kóstoltatások szervezése és annak videózása – a kivitelezéshez akár egy alvállalkozó bevonásával -, vagy ismert influencer beszervezése az étterem számára satöbbi)
  • Mik a jelenlegi trendek? Ezeknek megfelel a szolgáltatásom? Mi lesz a jövő, hová lehet továbbfejleszteni? Ezeket már most be tudom-e építeni a szolgáltatásba?

Ha mindezekre konkrét válaszokat tudsz adni, már szinte csupán egy lépésre vagy attól, hogy ellepjenek téged az ügyfelek. Azonban előtte van még egy megkerülhetetlen dolog, amelyet freelancerként meg kell vizsgálnod: mégpedig a Buyer Personát.

Építsd fel a Buyer Personád

Egy újabb furcsa kifejezés, amelyet szintén könnyű megérteni. A Buyer Persona ugyanis nem más, mint a kitalált, fiktív személy, karakter, aki a célcsoportod egyik képviselője. Azonban nem összetévesztendő a célpiaccal, ugyanis egy “hús-vér” emberről van szó, akinek el szeretnéd adni a termékedet.

És hogy miképp segít neked a Buyer Persona a terméked eladásában?

Gondolj a legjobb barátodra. Jó eséllyel már gyerekkorod óta ismered, tudod az életútját, milyen ételeket, italokat szeret, milyen könyveket olvas, milyen filmeket néz – mindent. Neki játszi könnyedséggel el tudnál adni bármit, hiszen ismered. A Buyer Persona lesz a te “képzeletbeli legjobb barátod”. Minél jobban meg kell ismerned őt, hiszen akkor megtudod a félelmeit, a problémáit – és azt, hogy hogyan tudod hozzá eljuttatni a termékedet.

Ha segítségre van szükséged, ebben az angol nyelvű cikkben (a lényeghez elég a minimális nyelvtudás is) találsz 4 remek sablont. A HubSpot oldalán pedig, online, te magad is létrehozhatod a saját Personádat. 

Ezt a lépést nem érdemes kihagyni, hiszen már a személy kidolgozása közben olyan problémákra, illetve fájdalompontokra jöhetsz rá, amelyre abszolút nem gondoltál volna.

De térjünk is vissza az éttermi videós szabadúszó munkához. Ebben a konkrét esetben a Persona az étteremvezető. Azonban nem mindegy, kicsoda! Olyan innovatív személyiségekre kell ugyanis koncentrálnod, akik nyitottak az új dolgokra és maguk is szeretnek kísérletezgetni – hiszen velük lesz élmény együtt dolgozni. Azokat ki kell hagynod a fókuszból, akiket neked kell meggyőznöd, hogy miért fontos az imázsfilm egy étterem számára, hiszen csak a baj lenne belőle. Tehát a Persona kialakítása során azt kell meghatározni, hogy ki az ideális célszemély. Olyan étteremvezetőket kell keresned, akikkel szeretnél együtt dolgozni.

Nézzük is meg, hogy mikre lesz szükséged a Persona meghatározása során:

  • Névre
  • Munkahely/beosztás
  • Különböző demográfiai adatok
  • Mik a céljai?
  • MIlyen félelmei vannak?
  • Hol lehet elérni? Miket olvas?

A célpiac meghatározása után még tovább kell szűkítened a kört: találd meg a Buyer Personád.

Az adatok alapján, így néz ki például egy étterem tulajdonos Buyer Personája:

  • Név: Étteremvezető Tivadar
  • Beosztás: Étteremvezető
  • Életkor: 35-45 év közötti
  • Nem: Határozott személyiségű férfi vagy nő
  • Családi állapot: Házas vagy egyedülálló
  • Gyerekek: 0-3, maximum 6 évesek
  • Lakhely: Balaton környéke, Budapest, vagy turisztikailag frekventált megyeszékhelyek
  • Végzettség: főiskola (jellemzően vendéglátóipari), vagy több éves (külföldi), szakmai tapasztalat
  • Havi fizetés: minimum 400 ezer forint
  • Céljai: Jobban prosperáló étterem, több, igényes vendég; a legjobbnak lenni a saját területén, modern technológia alkalmazása; olyan beosztottak, akik lojálisak, akikre számíthat
  • Félelmei: Kevés idő a családra – magánéleti problémák, kiégés, kiöregedés, kevés alvás, kiszámíthatatlan beosztottak, ebből következően romló éttermi minőség, egyre kevesebb vendég
  • Hol lehet elérni/miket olvas?: Facebook, Instagram/gasztroblogok, külföldi gasztroblogok, Index, HVG, 444.hu, Chef magazin, Welovebudapest.

A Personád tehát egy fiatal, céltudatos férfi vagy nő, aki saját erőből gyűjtötte össze a pénzt (például külföldön dolgozott és a tőke mellett, igazi, új vendéglátós kultúrát szippantott magába).

A mai kor kihívásainak nehéz megfelelni – de itt vagy te, aki utat mutatsz neki.

A folytatásban megmutatjuk a zarándokút végét, vagyis azt, hogyan tedd fel magad a térképre és hogyan juttasd el az üzenetedet a célpiacodhoz.

Amennyiben szeretnél további, hasznos tartalmakat olvasni, kövesd a PILLAN-GO-t rendszeresen, hiszen további érdekes hírekkel szolgálunk a freelancerek és a co-workerek világából – és igazi virtuális közösséget kovácsolunk.

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy időben értesülj az új tartalmakról!